dinsdag 28 februari: eerste trainingsdagen

28 februari 2012 - Garopaba, Brazilië

Dinsdag 28 februari

Zondag 26 feb. aankomts Magic Mountains –Enchanted Mountains

Zondag hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje vlak bij de pick up plek vanuit Florianopolis. Met meerdere yoga leerlingen zijn we met de bus naar Garopaba gereden, een klein dorpje midden in de bergen op vaste land iets ten zuiden van het eiland. Het was 1,5 uurtje rijden, in de middag kwamen we aan rond vijf uur. 19.00 gingen we eten en mensen ontmoeten en in de avond rond 20.30 hadden we een welkomsritueel, waar we een eerste kennismaking hadden met elkaar.

De indrukken van deze plek zijn grandioos. We zitten gewoon vier weken lang in een vet mooi yoga resort, met prachtig zalen, prachtig natuur met haar velen geluidjes aan insecten en vogels. We hebben een heerlijk kamertje met badkamer voor onszelf, hangmat buiten op het balkonnetje, en worden elke ochtend wakker met de zonsopgang. We eten in dezelfde eetzaal in de ochtend, middag en avond. De zaal van onze training is tegenover ons huisje. Verder op is er een natuurzwembad, en de wandelingen worden omringd met prachtige natuur en huiskatten en honden!

Maandag en dinsdag eerste yoga trainingsdagen

Poe… de eerste dag was veel informatie. Het voelt voor ons beiden alsof we hier al 6 weken zitten. We hebben een vol maar prima vol te houden programma. Deze week staat voor ‘fundemants’ ofwel bedding en grond creëren voor de volgende weken. We hebben alle regels, normen en waarden ontvangen en zelf opgeschreven. Heerlijk om weer als leerling te mogen ontvangen. Nieuwe vormen en opdrachten die we krijgen zijn verfrissend en inspirerend

De ochtend begint met wakker worden in stilte. Dus geen gepraat met elkaar, maar respect voor alle geluiden en andere zintuiglijke waarnemingen te respecteren en te ontvangen. Voor zo’n nieuwe omgeving is er ook veel te waarnemen.

Vervolgens maken we onze keel chakra open en schoon door voor het tandenpoetsen onze tong te schrobben, te masseren en te poetsen met een doek. Alle bacteriën worden verwijderd, en verfrissende energie kan weer stromen. Logisch, want je tong is een grote dikke spier, en wil ook weleens ontspannen en schoon zijn hahahaha…! Dit gebeurd om 6 uur in de ochtend.

Om 7.15 begint onze yoga les, met een lichte warming up, adem oefeningen, en vervolgens aandachtspunt van de les wat betreft anatomie. We beginnen onderaan, dus de voet aan bot en spier hebben we maandag gehad, vandaag kwam het bovenbeen aanbod. Vervolgens doen we een yogales gebaseerd op deze spieren en botten, om ze goed te kunnen voelen wat hun functie is.  Erg inspirerend om op die manier een les te voelen. Sommige houdingen kan ik in een ander vorm doen. Mijn buikje groeit en groeit, en voel elke dag verschil in een houding, zo bijzonder en leerzaam. Prenatal yoga, ofwel een extra studie naast de level 1 yoga training die we krijgen.

Om 9.30 tot 10.30 hebben we ontbijt, daarvoor zitten we dus aan het water en de superfoods. Om 10.30 is onze tweede ochtendles met lezingen over de yoga filosofie en toepassingen voor in ons leven en yoga lessen. Inspirerend!

Tot 12.30 duurt deze les en dan om 13.00 to 14.00 hebben we warme lunch. Daarna hebben we siesta tot 16.30 en dan begint ons avond programma dat ook opgesplitst is met een diner van 19.00 tot 20.30. Deze week is het een rustig programma, met veel herhaling van dingen die we leren, zoals mantra’s (soort van gebeden/intenties, yoga volgordes en opzeggen). Binnen het avond programma ligt de focus straks op lesgeven.

Voor in de middag krijgen we wat huiswerk, om dingen door te lezen. Niet heel veel tijd dus om veel achter de computer te zitten. Deze week krijgen we onze eerste anatomie les en van het weekend gaan we hoogstwaarschijnlijk naar het dorp en strand. Zaterdag is ons dagje vrij, zondag hebben we een lesdag!

Tot zover!

Brazos de Brasil!